Dans - ett språk
Cristina Caprioli / Caprioli Dance Company
Vi visar och berättar om olika dansstilar och om dansens utveckling och historiska bakgrund.
Vi inleder vår föreställning med jazzdans, som växte fram ur de svartas musik- och danskultur och som även i modernare form, med all sin rytm och sensualitet för den afrikanska dansens känsla vidare.
Jazzdansen är idag ett vidare begrepp där show, musikal och videodans har slätat ut gränserna. Vi har i vår föreställning valt att presentera den mer kultiverade jazztekniken, som representeras av de större amerikanska danskompanierna, som t.ex. Alvin Ailey.
Koreografi: Kenneth Gustafsson
Musik: collage
Som andra inslag framför vi variationer ur den klassiska baletten "Törnrosa" för att vår publik skall upptäcka den stora skillnaden mellan jazzdansen och det klassiska dansidealet.
Koreografi: Petipa
Musik: Peter Tjajkovskij
Idag har den klassiska baletten utvecklats till att bli ett böjlig material för koreografer att använda mer fritt i skiftande stilar, som i nästa inslag "Det var dans bort ivägen" där de klassiska striktare formerna har fått ett friare flöde.
Koreografi: Anna Grip
Musik: Sergej Rachmaninov
Om den klassiska baletten eftersträvat att behärska luften i höga språng och sköna balanser så har den nutida dansen "fridansen" litat till kroppens kraft och dynamik och understrukit jordens dragningskraft i rörelser av tyngd, fall till marken och strävan upp mot jämvikt. Sådana naturliga skeenden i vår kropp som andning och hjärtats slag, anspänning och avslappning användes och ger dansen en helt ny karaktär, ett nytt språk.
Fridansen idag prövar ständigt nya idéer och är alltid på väg. Som exempel på modern dans får ni se en duett ur vårt helt nya verk "Bete - en danstrilogi för sex dansare". I en tät atmosfär av konkurrens utmanar dansarna ständigt rummets, tidens och sina egna fysiska gränser. Först när de inte orkar längre kan de närma sig varandra med tillit och lugn.
Koreografi: Cristina Caprioli
Musik: Tuomo Haapala
(ur programmet till "Dans - ett språk", 1987)