Pyramiderna
Margaretha Åsberg / Pyramiderna
Med en fras hämtad från Becket "The ending proceeds the beginning" inleds rekonstruktionen/nyuppsättningen av Pyramiderna. Ur en fönsternisch hoppar en svartklädd man, Jokern, fram och medan han möter publikens blick blir han en dödens gycklare. Med två hinkar i händerna beträder en kvinna i off white klänning scenen . Utan att vidgå Jokerns närvaro utför hon sina sysslor som är att strö ut och torka upp aska så att ett blött pyramidformat spår formas på golvet. De båda gestalterna avlöses av sexton dansare. I den första delen spänner de svartklädda dansarna ut svarta elastiska band över scenen så att de bildar ett rutmnät medan de i den andra delen är vitklädda och så även de elastiska banden. Det vita och det svarta, livet och döden, är teman i detta spegelvända verk vars fokus är rummet.
- “Jag är inte rätt person arr avgöra vilken plats "Pyramiderna" intar i den samtida dansen, men i mitt eget lilla universum är Margaretha Åsbergs koreografiska diptyk ett av de sju underverken i den scenhistoria som jag kan överblicka.” Leif Zern Dagens Nyheter 2001-10-01
- “Med Pyramiderna på Moderna Dansteatern återupplivar koreografen Margaretha Åsberg dansens moderna historia. En mångbottnad och oändligt vacker tidsresa...” Anna Ångström Svenska Dagbladet 2001-10-01
Medverkande
Koreografi | |
---|---|
Musik |
|
Text | |
Dans |
|
Scenografi | |
Ljusdesign | |
Produktion |