Rum för en mördare
I fonden ett skepp som skruvas ner bland isblock, några vita möbler och en pinnstol i barnformat. I del I och del IV formulerar ett Jag, en man iförd babyblå gummistövlar och blekblå hängslekjol, ord och meningar hämtade ur Becketts texter medan han och resten av ensemblen genomför Parsons stiliserade kantigt orytmiska koreografi. I del II genomför ensemblen ett slags existentiell installation, de promenerar över scenen korsar varandras banor utan att vare sig mötas eller se varandra. I avslutningen lämnar koreografin ett tomrum i mitten av scenrummet och dansarnas kroppar blir till en gemensam kropp som synliggör en dittills osynlig kropp. I del III befaller en röst de fyra att tvinga fram ett Vad och ett Var från en icke-nämnd person.
Läs mer
-
“Abstrakt och visuellt kallar Sjöberg/Parsons sitt rum, beskrivningar som passar väl. Deras föreställning blandar dans, teatrat avantgardism, pussellösning och existentialism. Rum för en mördare är en chans för Beckettfans och danspublik att mötas.” Lars Ring Svenska Dagbladet 1992-05-23
-
“Då och då glimtar det personligt färgade fram. När countrymusik, Barbie- och Ken-utseenden och tomma blickar skapar det ödelagda mänskliga landskapet mot vilket den Beckettska reduktionen tar spjärn, då lyfter föreställningen från det som är våra klichéföreställningar hur Becket måste spelas.” Bodil Persson Dagens Nyheter 1992-05-23
Medverkande
Koreografi | |
---|
Regi | |
---|
Koreografi | |
---|
Text | |
---|
Dans | |
---|
Producent | |
---|
Scenografi | - Martin Sjöberg (Scenografin tar sin utgångspunkt i en målning av ett klipplandskap av Caspar David Friedrichs)
|
---|
Ljusdesign | |
---|
Kostym | |
---|
Musik | |
---|