"hela världen genom dig"
Teater Alfred Barri
I en antydd hotellfoajé, ett avskalat scenrum med några stolar och ett bord, möts en man och en kvinna. Mannen, Michel Nollet, och kvinnan, Ann-Marie Roche, möts på Hotel de France där de en gång levt och älskat. Med packade resväskor, utan att se på varandra, väntar de medan Duke Ellingtons piano diskret strömmar ut ur högtalarna.
Mannen: Jag vill leva med dig!
Kvinnan: Varför dödade du mig inte den gången på stationen?
De kan inte frigöra sig från varandra, de kan inte leva utan varandra.
... kanske är detta sista gången de möts.
- “Michel Riddez och framförallt Christina Barklund gör sitt bästa för att spelet mellan närvaro och frånvaro skall kännas koncentrerat och angeläget. de kämpar dock med en språkligt osäker översättning av franskans original.” Kate Larsson Aftonbladet 1993-09-17
- “Duras ordestetik utan egentliga anspråk på vardaglig realism måste vara ett dilemma för varje regissör. Man kan välja mellan att reducera uttrycket och framhäva det litterära eller att dölja texten med hjälp av ett starkare utspel. Regissören Michael Cocke balanserar varsamt mellan de båda.” Johanna Ekström Expressen 1993-09-22
Medverkande
Regi | |
---|---|
Författare |
|
Översättning | |
Musik | |
Skådespelare |
|
Scenografi | |
Foto |
|
Ljusdesign | |
Kostym |