Ojanima - Kroppar genom vatten och eld
Björn Elisson
Verket, som består av sju tablåer befolkade av gestalter ur CJL Almqvists diktvärld, inleds av den drunknande simmerskans suggestiva dödskamp. Efter pausen gör Seseman entré iförd hög hatt och vita handskar, en landsflyktig entertainer tilltuffsad men ändå spefull trots dödsdruckna, knyckiga rörelser. I Murnis, dödsriket, vandrar en naken man bärande en naken kvinna på sina axlar. Sedan döden dragit förbi, vilande på en grå skinnsoffa med en vajande svart fana, fylls scenen för en kort stund av törnrosens eldfängda dans varefter verket mynnar ut i ett solo präglat av en vibrerande andlighet.
- “Elisson visar upp en egensinnighet och kompromisslöshet som är ovanlig. Han tillhör en generation med rötter hos Birgit Åkesson och Margaretha Åsberg. Men liksom Almqvist söker han en alldeles egen väg.” Bodil Persson Dagens Nyheter 1994-01-24
- “Trogen sin poetiska läggning har Björn Elisson skapat ett förtätat verk i stort sett utan döda punkter. Det är berömvärt i en tid då många koreografer är allt för segdragna. Av den gamla torpedverkstadens jättescen formar han ett intimt rum av Almqvists musik, av solljus och vattenbrus, dit publiken får stiga ner en liten stund.” Expressen 1994-01-25
Medverkande
Koreografi | |
---|---|
Text |
|
Musik | |
Recitation | |
Dans |
|
Performance |
|
Objekt |
|
Ljusdesign | |
Foto | |
Mask |
|
Kostym |
|
Produktionsassistent |