Five and a half days for extraordinary thinking
-
“
Illusionen krackelerar i glappet
Med amatörer på scenen utmanar Katarina Nitsch en förväntad dramaturgi.
Det som visas på Atalante kallas för konstperformance. I foajén, innan det börjar, syns tre förföriska filmade stillbilder, inramade som tavlor. Jag ser en blomsterficka, perfekt sminkad, som hämtad ur något pastoralt förfestande. Hon kunde varit jag - för länge sedan, på den tiden som det dansades klassisk balett i Göteborg. För idé, manus och regi svarar Katarina Nitsch, konstnär, som gick ut Valand 2005. Nitsch använder sig av något hon kallar "det storslagnas estetik". Five and a half days for extraordinary thinking tar avstamp i "konsthistoriska referenser, mytologiska och allegoriska gestalter, sagor, fabler samt aktiviteter såsom jakt, fäktning och kampsport". Nitsch vill "skapa en gemenskap där den givna hierarkin och den förväntade dramaturgin har satts ut spel". Väl inne i salongen visar det sig att foajébilderna filmas i realtid. Bildmänniskorna upplöses och något annat framträder. De som medverkar är amatörer utan scenvana. Runt dem finns de elitutbildade proffsen, filmfotografer, stillbildsfotograf, ljussättare, maskör ߪ högskoleutbildade allesammans, på Valand, Filmhögskolan, Dramatiska institutet ߪ När amatörerna rör sig uppstår ett glapp, illusionen krackelerar, kostymerna sviktar, musiken driver och kanske älskar de som är på scenen att få vara där. Det kryper i mig - för jag har tillbringar halva livet i den riktigt storslagna estetikens värld och nu ser jag hur komponenterna kryper fram ur hörnen, lite valhänt, prövande, men så nära. Flera gånger stillnar bilden, detaljer visar sig, uttrycken blir perfekta, tavlan tar form och då reser man i tiden, hit och dit, kors och tvärs. En väldrillad, spöklikt läcker dansarmé, tar över scenen. Hon i mitten, bakre raden, bra uttryck, bra rörelser, tänker jag. När det är över syns de medverkandes glädje. Vi applåderar.
”
Astrid von Rosen Göteborgs-Posten 2007-06-02
Artiklarna publiceras med särskilt tillstånd från tidskriften och författaren