Teaterbaren/Irakkriget
Cinnober Teater
CINNOBER TEATER OM KVÄLLENS DRAMATIKER
"Med åren tycker jag att det som skiljer riktig litteratur från mindre god är just det gåtfulla, ibland urspårade och onåbara, när man inte kan följa en rak, logiskt uppbyggd berättarstruktur, utan ständigt förundras över oväntade vändningar och bristningar i karaktärer och beskrivningar av händelseförlopp. Det är kanske då litteraturen blir som mest realistisk, just genom att den i sådana ögonblick kommer närmast det verkliga livet." Björn Sandmark om Jelinek i GP 9/10 2004
"I allmänhet betyder 'geni' och kompetens att man ser på världen ur manlighetens synvinkel; då har man 'förstått' hur man ska skriva. Jelinek däremot är fullständigt fri från varje önskan att behaga. Hon ser världen ur Jelineksynvinkel - och ingenting annat. /.../ Jag skulle vilja säga att Svenska Akademin här tagit ett stort steg - framåt, att detta inte bara är ett pris åt en omstörtande författare; utan att man lämnat 'mallen' för En stor författare. Jelinek är allt annat än kvinnlig - men hon har inte heller underordnat sig de manliga kraven på storhet; hon är alldeles sin egen." Maria-Pia Boëthius i ETC 8/10 2004
Elfriede Jelinek föddes 1946 i Steiermark i Österrike. Hon utbildade sig till musiker på Wiens musikkonservatorium. På Wiens universitet studerade hon sedan konsthistoria och teatervetenskap. Hon debuterade som lyriker 1967 och fick sin första pjäs uppförd 1979 i österrikiska Graz. Hon har även gjort film och varit verksam som filmmanusförfattare, översättare och librettist. Tre av hennes romaner finns på svenska: Lust , De utestängda och Pianolärarinnan . Den senare har även filmats av Michael Haneke och hette då Pianisten .
Hon erhöll Stig Dagermanpriset och Nobelpriset i litteratur 2004. Bambiland skrevs våren 2003 och publicerades rykande färsk i den tyska teatertidsskriften Theater Heutes juninummer samma år. Pjäsen skrevs under och "skildrar" Irakkrigets första tio dagar.
Jelineks pjäser tillhör en tradition inom centraleuropeisk teater som man kan kalla den språkkritiska och satiriska. Texterna är ofta monologiska och kan gestaltas på en mängd olika sätt. För den tyska regiteatern har hon därför varit en av älsklingsdramatikerna. Och en ständig provokatör gentemot ingrodda värderingar.
Ett urval av Elfriede Jelineks pjäser: Frauenliebe - Männerleben (1982), i svensk radioteater som Ta´t piano - Clara ; Krankheit oder Moderne Frauen (1984), på svenska som Sjukdom eller moderna kvinnor , sänd i svensk radioteater; Raststätte (1994), på svenska som Rastplats , ospelad i Sverige tom aug 2005; Ein Sportstück (1998), Das Lebewohl (2000), på svenska som Avskedet , spelad på Malmö Dramatiska Teater och i radioteatern; In den Alpen (2002). Bambiland (2003), hade svensk premiär på Teater Tribunalen i maj 2004. Prinzessinnendramen (2003), på svenska som Prinsessdramer , spelades på Teater Galeasen hösten 2004.