Faceless & Private Dancer
Niklas Laustiola
Frågor till Niklas Laustiola av Titti Grahl:
Var hämtar du din inspiration? Hur kan en koreografisk idé se ut för dig?
Jag hämtar min inspiration mest från film, bildkonst och jag vet att det låter väldigt självcentrerar men också från mitt eget liv. Det mesta jag gör har ett självbiografiskt inslag, konsten/dansen för mig är i högsta grad en känslomässig ventil. Om jag ska kategorisera min stil så skulle jag kalla den för en minimalistisk abstrakt expressionism(låter väldigt högtidligt). En koreografisk ide', är ofta en flyktig tanke som sätter sig och som jag sedan går och mal på i flera månader eller nåt pågående tema i mitt liv. När det gällde "Faceless" så började jag fundera över fasader och roller vi spelar i vardagen, med vänner på jobbet osv. Frågan var; När är man riktigt 100% sig själv? Det förde tankarna till mina föräldrar som är skådespelare, om de spelar roller hela dagarna, kan de tappa bort sin egen person? Kan de sluta spela teater när de kommer hem? Så lekte jag med den idén och drog den till sin spets. Sedan planerar jag allting, själva strukturen/dramaturgin av stycket, soundtrack, kostym och om jag har film eller text så fixar jag det och sist av allt jobbar jag med rörelsen i studion. Rörelsen kommer alltid sist, men innan jag går in i studion så har jag nog en ganska klar bild av hur jag vill att rörelsespråket ska kännas och se ut!
Kan du säga något litet om föreställningen som du gör i höst?
Föreställningen jag gör i höst består av två solon. Först ett nytt solo, "Private Dancer", där inspirationen kom från filmer på You Tube av människor som filmat sig själva i sovrummet dansades till någon favorit låt, med väldigt allvarliga miner. På det sättet växte idén om en "privat" dansföreställning, att göra någonting liknande fast inför publik. Soundtracket blir som en inre monolog, hur vi tänker fragmentariskt, en tanke och så kanske vi plötsligt får en sång på hjärnan till exempel. "Private Dancer" är ett performance/dans solo som leker med rytm i rörelse och text/ljud. Sedan uppför jag solot "Faceless", som jag koreograferade 2004, när jag uppförde en "triple bill" på The Place i London och som jag sedan uppfört på bland annat Dance Umbrella festivalen i London 2005.
Kan du berätta lite kort om hur din arbetsprocess ser ut – när det gäller den här aktuella föreställningen eller hur du jobbar i allmänhet? Hur ser en arbetsdag ut när repetitionerna pågår för fullt?
Min arbetsdag kan se väldigt olika ut beroende om jag jobbar själv eller med dansare, men rent generellt så orkar jag inte jobba långa dagar, 3 tim i stöten max om jag är ensam i studion, kanske 5 tim med dansare, att skapa rörelserna är inte svårt, men jag är ganska långsam när det gäller annat och gillar att filosofera, mitt dagdrömmeri är en viktig del av min arbetsprocess! Vad är din roll när det har varit premiär? Nu har jag för det mesta dansat själv, så när det är premiär ska min roll som koreograf vara över och jag bär dansarhatten, och vill bara koncentrera mig på den biten! Vad betyder musiken för din konstutövning? Av naturen är jag musikalisk och har svårt att inte koreografera till musiken om jag använder musik, jag vet att det inte alltid är så intressant att göra det och det är något jag skulle vilja jobba på och utforska, inte följa musiken eller kanske lägga på musiken efteråt. Fast samtidigt är det en såpass viktig del av helheten i mina stycken att det skulle vara svårt för mig att inte jobba med musiken från början, men definitivt en utmaning.
Hur anser du att dans kommunicerar med publiken? Vad kan dans tillföra en människa? Varför är det viktigt med dans?
Jag tror att en publik kan leva ut ett fysiskt behov, att genom en dansares rörelser frigöra sin egen kropp. Jag tror att se på dans kan ge människor en känsla av att kunna flyga, sväva, ge en känsla av hopp och lätta fötter. Dans är också en viktig konstform för att den är flyktig, här och nu och så borta - precis som livet! Om du skulle få chansen att säga något till alla dem som just avslutat en dansutbildning i Sverige och nu skall ut i arbetslivet och söka dansjobb, vad skulle det då vara? Jag har snart bort i Stockholm i 2år efter 11år i London, så jag vet inte hur arbetssituationen för dansare är här, men det råd jag skulle ge till unga dansare är att ta vara på det faktum att dansen är i högsta grad internationell och att det inte finns några gränser, sök jobb över allt och att det alltid lönar sig att veta vad för stil och sorts dans man gillar och är bra på, skriv eller sök upp det kompani/koreograf de tycker om och ge inte upp!
Hur är ditt förhållande till Moderna Dansteatern? Har du uppträtt här förut? Har du några goda råd till oss nu när vi skall ut på C/O och lämna lokalerna på Skeppsholmen i två år?
Det här blir mitt första samarbete med Moderna Dansteatern, efter flera år av möten ser jag verkligen fram emot det här samarbetet!