Hållplats II
Atalante
Den andra Hållplatsen var mycket och rörde sig obehindrat ledigt mellan de sköna konsterna och de obundna uttrycken. Från de akademiska konsterna på Konsthögskolan Valands linje för den fria konsten och nya media kom konstnären och lektorn Leslie Johnson och delade med sig av sina videofilmer Unvanishing point, Doggy questions, Take a paus och sina studenter: Irene Westholm som visade Kyssen, Glöm allt och Virgil Dejarv som visade Häst, Things Entering och Tours over sea. Från samma adress kom de litterärt gestaltande; Fredrik Nyberg och Mirja Unge läste sjungande och bultande slingrigt ur nya texter för en andlös publik. Några gamla fluxusrävar underhöll med odödliga performanceklassiker som Disappearing music for face av Mieko Shiomi (1964) och In memorian to Adriano Olivetti (1962) av George Maciunas. A-K Meyersson sjöng Mean sing swing och Teater Cinnober prövade några scener ur norrmannen Fosses Någon kommer att komma inför den stundande premiären på Folkteatern och scenens egen huskoreograf Eva Ingemarsson dansade Dublett. Och mer performance; Event 10 av Robert Watts, Konsert för salladshuvud av Sten Hansson och Bengt af Klintberg Bubbelmusik av lekfulla tonsättarsonen Elias Mossenmark. Husbandet Buss var det lim som höll ihop alltsammans och fotografen Kristin L gästade bandet med sin skimrande trumpet. Konferencierskapet och utfrågandet delades av Atalantes konstnärliga ledartriad Eva, Gunilla och Niklas. I foajén visades screentryck scannade från video och bearbetade i dator. Läs mer om idén och konceptet Hållplats här.
- Första speldatum: 1998-04-06 på Atalante
- Längd: 180 minuter
- Genre: Blandkväll
Medverkande
Konferencier |
|
---|---|
Konstvideo |
|
Teater |
|
Sång |
|
Litteratur |
|
Dans |
|
Performance |
|
Konst |
|
Musiker |
|