Hållplats IV
Atalante
Valet var över och den första Hållplatsen för säsongen färgades av dess utgång. För de politiskt uttröttade och kulturtörstiga visades konstvideo av konsteleverna Siltberg och Lohne från utbildningen Fri Konst och Nya Media vid konsthögskolan Valand och vanligtvis skönsjungande Karin Mossenmark läste poesi. Fröken Pihlgren visade super 8 film på medburen projektor och konferencierens egen dotter Beata visade sina senaste datoranimationer på stor duk. Majornas mesigaste man, han Nils Davoust, stollade sig och skräpade ner på scenen i något han menande kallade performance. Efter scenarkivetrbetarnas svettiga bortforslande av det som Nils spridit ut blev atmosfären påtagligt kyligare då tonsättare Bergström lät framföra elektroakustisk musik skapad av isljud. Denna mörka afton tog Husbandet Buss ut svängarna såväl textuellt som musikaliskt med bland annat impulsskrivna Valanalyslåt (klicka på Läs mer för läsning av låttexten), psalmer med politisk anknytning, Ebba Grön-klassiker och något avantgardistiskt utan titel. Konferencier och utfrågare var Niklas Rydén. Efter showen roddade man om på scenen och förde försiktigt ut alla representanter för press och media då Pål Holländer ville förhandsvisa och pröva sin pinfärska film Pelle Polis på en sluten publik och diskutera utan att bli citerad. Mer om idén och konceptet Hållplats här.
- Första speldatum: 1998-09-21 på Atalante
- Längd: 180 minuter
- Genre: Blandkväll
Medverkande
Konferencier |
|
---|---|
Dikt | |
Film |
|
Performance |
|
Animation |
|
Musik |
|
Konstvideo |
|
Film |
|
Musiker |
|