YE E HA
Kenneth Kvarnström
YE E HA inleds av en kvinna, i vit nunneliknande dräkt, som långsamt genomför rörelser som därefter upprepas verket igenom. Hon avslutar med en rörelse som om hon först stötte ett svärd djupt in i mellangärdet och därefter förde det tillbaka i skidan. Kvarnström själv stiger fram ur en repinhägnad plats i fonden, en plats beströdd med krukskärvor och ris. Musiken för tankarna till klockklanger och mumlande röster, likt rösterna av Tibetanska munkar. Men ur det inledande kontemplativa lugnet utvecklas ett allt intensivare rörelsespråk som kulminerar i en expressionistisk utbrott av rörelseenergi där dansarna hoppar, rör sig i cirklar, faller på rygg, reser sig och faller ...
- “Kenneth Kvarnström, denne unge begåvade dansare och koreograf, verkar ha förlyft sig på detta större verk. Han har tyngden men inte den elektrifierande spänningen. Ye e ha visar på talangens möjligheter men ännu är inte kraften frigjord. Det kommer, vi väntar.” Ulla-Britt Edberg Svenska Dagbladet 1987-01-19
- “Jämfört med debutprogrammet markerar 'YE E HA' ett framsteg i formell behärskning, men frågan är om det inte vunnits till ett väl högt pris. Kvarnström har lärt sig komposition, men intrycket blir statiskt, arrangerat, trots våldsamheten i den enskilda rörelsen.” Horace Engdahl Dagens Nyheter 1987-01-18
Medverkande
Koreografi | |
---|---|
Dans | |
Ljusdesign | |
Musik |