Den installerade kvinnan
Gunilla Witt Dans & Poesi
Den installerade kvinnan inleder Gunilla Witts solotrilogi för ord och kvinnokropp (Perforera honom!,1997 och The madwoman in the attic,1998). Här träder den egna lyriken in hennes danser för första gången. Under ett år har hon arbetat intensivt med dubbel uppmärksamhet; riktad både mot kroppens språk och ordens. Den installerade kvinnan utspelas i en övergiven och förfallen tvårumslägenhet på Vallgatan i centrala Göteborg. I vardagsrummet läser Witt sina egna dikter, i det inre rummet ligger en kvinna, Tina Andersson, i ett akvarium tömt på vatten. På maximalt begränsad yta inuti glasmontern dansar hon ett solo om kvinnlig belägenhet. Musiken, nyskriven av Niklas Rydén, är uppbyggd enbart av glasljud. Dikterna i föreställningen ingår i den lyriska berättelsen Allt hon begär (W&W) med vilken Witt debuterade som författare mars 1997.
- “Witt tar oss med över inre gränser, in i mänskliga kvinnliga djup… Det är stor rörelsekonst.” GP
- “En installerad kvinna kan vara rena navelsträngen för all scenisk konst.” Margareta Sörensson Expressen
Medverkande
Koreografi | |
---|---|
Text | |
Dans | |
Originalmusik | |
Scenografi | |
Ljusdesign | |
Kostym | |
Teknikassistent | |
Grafisk form | |
Foto | |
Produktion |