Härmapa
Anna Källblad
Djupt under marken i centrala Stockholm finns ett hemligt rum som en gång var platsen för Sveriges första kärnreaktor. Idag återstår endast ett djupt hål på den plats där reaktorn en gång stod. Denna kväll erövrades platsen av kvinnor i pastellfärgade mysdräkter, kvinnor som interagerar, leker och bråkar med varandra eller ägnar sig åt (lågteknologiskt) hantverk. Det mesta är sorglöst men då och då smyger sig allvaret in i förställningen och den klaustrofobi och isolation som präglar detta övergivna rum kryper sig tätt inpå kvinnorna. Paniken lurar bakom hörnet, får dem att fly eller att klämma in sig i ett hörn för att inte tryckas ner av den massiva luftvolymen.
I inledningen av föreställningen landar en stor lerklump med en smäll på betonggolvet - som en gigantisk komocka - denna formas i slutet av föreställningen till en skål. Under föreställningen har kvinnorna gemensamt vävt en matta och en snickrat en bänk.
Samtliga föremål kommer att visas och säljas den 12, 20 och 21 december 2008.Under försäljningstillfällena visas en videoupptagning av föreställningen. Varje köpare får ett exemplar av dvd:n med föreställningen, som en dokumentation över föremålens uika tillkomsthistoria.
- “Det finns ett sug i idén att koppla samman vetenskaplig forskning med konstnärlig dito – i en totalt isolerad miljö. De fyra dansarna och sångerskan Annette Taranto rör sig i färglada mjukisplagg som kontrast till rummets råhet. Koreografen Anna Källblad vill även problematisera estetik och själva föreställningen, genom att låta dess produktionsprocess vara i fokus. Det sker genom att designgruppen Uglycute försett ensemblen med material som de under 80 minuter väver, snickrar och modellerar med.” Anna Ångström Svenska Dagbladet 2008-04-06
Medverkande
Koncept | |
---|---|
Ljusdesign | |
Koncept | |
Koreografi | |
Musikaliskt arrangemang | |
Dans | |
Sång |
|
Scenografi | |
Film |
|
Produktion |