Röda Havet
Birgitta Egerbladh / Barbro Smeds
I Röda Havet - ett koreografiskt poem för 2 har huvudpersonen (Ann Petrén) just flyttat in i en lägenhet, där hon tänker bo ensam - vilket visar sig vara lättare sagt än gjort. En besökare (Francoise Drapier) dyker upp, är hon en person - väninna eller älskarinna - eller en inkarnation av det som lockar huvudpersonen tillbaka till livet? Och finklädda herrar med tomma ansikten - oönskade minnen från ett förträngt förflutet?
- Urpemiär: 1986-06-05 på MDT
- Genre: Dansteater
- “Allt är slut men fortsätter ändå: detta är flyttkalasversionen av Beckett. Drapier sätter sig över melankolin med sitt impulsiva clowneri. Medan Petrén, fånen i grimaser och redan genomskådat självbedrägeri, odlar uppgivenheten som skön konst. Hon är son ett korthus som oavbrutet rasar och bygger upp sig självt igen. Hennes infama, litet svajiga stämma, som går ner i en bruten viskning av ironiskt självmedlidande, är föreställningens livsnerv.” Horace Engdahl Dagens Nyheter 1986-06-06
- “"Röda Havet" modell 1986 förenade orden och rörelsen på ett sätt som då fick publiken att häpna. Pina Baush fast på svenska och mer verbalt. Birgitta Egerbladh bröt upp konventionen, byggde nytt och kopplade ihop kropp och intellekt. En självklarhet som kändes revolutionär och ännu påminner om hur rädda vi egentligen är för det som är verkligt liv. Inte minst vidlåder den skräcken vid många vanförställningar om feminism.” Pia Huss Dagens Nyheter 2006-10-09
Medverkande
Koreografi | |
---|---|
Text | |
Dans | |
Skådespelare | |
Scenografi | |
Statist | |
Kostym | |
Mask | |
Musik |