Quartett
tg STAN / Rosas
En man och en kvinna befinner sig i ett skyddsrum efter tredje världskriget. Den kaotiska verklighet som omger skyddsrummet markeras genom technomusik som är lika outhärdlig som den nukleära storm som rasar över den förstörda jordytan. Ett ödsligt brädgolv och två slitna rokokopallar ger scenrummet en prägel av förfall och tillfällighet. De två instängda människorna ägnar sig i väntan på den oundvikliga undergången åt ett spel där de genom att gestalta de fyra huvudpersonerna ur Choderlos de Laclos brevroman Les Liasons Dangereuses - förföraren Valmont, den intriganta de Merteuil, den gudfruktiga de Tourvel och oskulden Cecile - försöker nå fram till varandra.
- Första speldatum: 1999-05-29 på MDT
- Längd: 70 minuter
- Genre: Fysisk teater
- “I "Quartett" utvecklas, tack vare denna ofärdighet, ett allt sensuellare magnetfält dem emellan där saker och ting kan löpa från den ena till den andra, glida och förskjutas. Exempelvis i den andlöst subtila rörelseduetten mellan Cynthia-som-Merteuil-som-Valmont och Valmont-som-madame som tycks upphäva all visshet kring vem som kontrollerar vem tills den närmast chockartat upplöses i repliken: "Skall vi äta varandra?". För att inte tala om slutet där han "blir" hon i form av en ytterst stapplande men helt egen version av henne. ” Martin Nyström Dagens Nyheter 1999-05-28
- “I en blinkning går Cynthia Loemij in i sin roll pch drar med sig publiken och Mannen in i dramat. Det är sällan man får uppleva en scenpersonlighet som har ett så suveränt sätt att samtidigt hantera röst och kropp. Stark och kattlikt smidig har hon ett slags självklar fysisk påtaglighet som är ovanlig för en kvinnlig dansare. Med full trovärdighet skiftar hon mellan att vara förföraren Valmont, den förslagna Merteuil eller den oerfarna Oskulden.” Lena Andrén Balett.net 1999-06-14
Medverkande
Koreografi | |
---|---|
Regi | |
Dramatiker |
|
Aktör | |
Scenografi | |
Ljusdesign |