Contemporary on Ice
Contemporary on ice ingick i MDT C/O, denna gång MDT C/O Kungsträdgården.
Två intervjuer av Thomas Olsson med en Isdrottning och tre Konståkare:
En Isdrottning berättar om Contemporary on Ice
Charlotte Engelkes uppdrag som presentatör under Contemporary on Ice innebär att hon har möjlighet att göra flera stycken entréer som en glittrande isdrottning. En chans som hon förstås tänker ta vara på så mycket som möjligt, exakt hur återstår för publiken i Kungsträdgården att se.
– Jag satsar på att kunna presentera det här unika isdansprojektet på ett så värdigt och drottninglikt sätt som möjligt. Jag vill gärna pröva en orientalisk svärdsdans som entré men det är förmodligen för farligt, berättar Charlotte Engelkes när vi ses på en lunchrestaurang nära Sergels torg.
Hon beskriver i målande ordalag sin isdrottning som en gestalt hämtad från sagans värld, kanske lite elak eller helt enkelt bara en missförstådd isprinsessa.
– Jag kallar mig isdrottning, fast helst ville nog jag vara en liten och nätt isprinsessa, säger Charlotte Engelkes.
När jag undrar om hon som konferencier och isdrottning kommer att snöra på sig skridskorna svarar hon:
– Jag ska absolut ha skridskor på mig, men för säkerhets skull har jag har även bett om en spark till mina entréer. Det var flera år sedan jag stod på skridskor.
Charlotte Engelkes berättar att hon dagen innan vi träffas gick ned till skridskobanan i Kungsträdgården för ett övningspass och till sin förskräckelse var livrädd att ramla och kunde knappt åka med upprätt kropp. Så fram till evenemanget i Kungsträdgården kommer även någon ishall i Berlin att uppsökas för att hennes idé och framträdande ska kunna genomföras. Just nu vistas hon mycket i Berlin för repetitioner för platsspecifik föreställning av Sasha Waltz i samband med invigningen av det nyrenoverade Das Neue Museum.
Den som sett Charlotte Engelkes framträda på en scen vet också att musiken alltid har varit och är en viktig beståndsdel i allt hon gör. Och uppdraget som konferencier och isdrottning utgör inget undantag.
– Jag gör ingenting utan musik och läppstift. Nu letar jag efter passande drottningmusik som kan fungera som en sorts signatur och binda ihop den mångfacetterande föreställningen. säger Charlotte Engelkes.
Tre konståkare berättar om contemporary on ice
Louise Cederblad, Marie Kronlund, Louise de Bourgär tre av de konståkare som ska vara med och förverkliga koreografernas visioner och idéer för Contemporary on ice. Även om de är rutinerade konståkare som varit med på många tävlingar och på olika sätt tränat i många år har de inte varit med om någonting liknande tidigare.
– Nu kan vi koncentrera oss mer på koreografin än på tekniken, säger Louise de Bourg, Lidingö AK, som är med i Katarina de Bourgs En naturskildring.
– Ja, för nu har vi inte några domare som bedömer oss, säger Maria Kronlund, aktiv i
Stockholms KK och med i både En naturskildring och i Lotta Melins Polarstation Zebra svarar ej.
Men att det därför skulle innebära att de skulle kunna slappna av håller de inte alls med om. Istället för domarna påpekar de alla tre kommer publiken i Kungsträdgården att se vad de gör.
– Så slappna av är helt fel ord, säger Maria Kronlund.
Hon berättar dessutom om att den relativt begränsade isytan i Kungsträdgården jämfört med den på en ishockeyplan gör att det inte går att få samma fart som annars. Och, intygar de alla, att göra någonting med mindre fart är inte alls lättare om nu någon skulle tro det.
– Men det är roligt att göra någonting som inte är tävling och där det bara är resultaten som räknas, säger Louise de Bourg.
Mötet med den samtida dansen och koreograferna beskriver de som både spännande och intressant. Även om de inte talat samma språk eller rättare sagt använt samma ord för konståkningens alla olika moment så vittnar de alla tre om att mötena såväl på workshops som på repetitionerna gett mersmak.
– Om man säger som så, våra moment får ju lite nya namn, säger Maria Kronlund och ger följande exempel:
– En sådan där svisch, kan du inte göra den igen.
– Man får en annan syn på det vi håller på med och det känns som det här öppnar för nya möjligheter, säger Louise Cederblad, Lidingö AK.
Förutom att hon är med i Katarina de Bourgs En naturskildring är hon en av konståkarna som arbetat med Marie Fahlin. Till skillnad från de andra två tävlar hon dock inte längre utan åker numera enbart för att det är kul.
– Det roligaste är att man faktiskt kan säga att vi är med och skapar verken när vi medverkar, fortsätter Louise Cederblad.
– Det visar sig att vi är specialister på någonting, att vi kan någonting. Det känns kul!, säger Maria Kronlund.
Avslutningsvis berättar de att de upptäckt flera likheter mellan dansare och konståkare. Främst hur mycket träning och fysisk styrka det faktiskt ligger bakom de för publiken till synes enkla rörelserna.
– Egentligen är dans och konståkning ganska lika, för i båda fallen handlar det om mycket träning, säger Louise de Bourg.
... och så lite statistik
8 koreografer, 11 konståkare, 4 ishallar, 16 samarbetspartners, 3 konståkningskonsulter, 2 ismaskinsförare, 1 kock, 8 volontärer, 2 praktikanter, 1 isbana, 322 provade på dans på is, 12,5 timmar prova-på-verksamhet, 2 dansfilmer varav en av Efva Lilja visades 22 gånger, 7 konststudenter fixade snygga skridskor i ”pimp my skridsko”-tältet, 52 ”pimp my skridsko”-besökare, 5 st loger, 89 rörelsekördeltagare i De Vita, 6 körledare, 3 bidragsgivare, 9 tekniker, 7 kostymörer, 8 kompositörer, 5 workshops, 83 repetitionstimmar på is, 52 liter saft, 3 tält, 2 volontärmöten, 3 TV-inslag, 4 radiointervjuer, 1 intervju i tysk radio, 26 artiklar och notiser, 46 blogginlägg och webbnyheter, 500 sittunderlag, 100 plädar, 2020 arbetstimmar på MDT, 93 möten, 200 sittplatser, 1 avslutningskalas, 143 rosor och 3800 i publiken, många fler såg rörelsekörens vandring och många passerade förbi och fick en glimt av evenemanget!