Magic Bullet
Tillsammans med Göteborg international film festival visar Atalante Markus Öhrns konstprojekt Magic Bullet. som är en sammanställning av alla censurklipp från Statens Biografbyrå sedan starten 1911. Det 55 timmar långa surrealistiska collaget visas under hela filmfestivalen.Läs mer om Magic Bullet på projektets hemsida: www.magic-bullet.org
Lördag 24/1, Vernissage - Möt konstnären Markus Öhrn och filmfestivalens konstnärliga ledare Marit Kapla
Söndag 25/1: 1973-1977
Måndag 26/1: 1977-1983
Tisdag 27/1: 1983-1960
Onsdag 28/1: 1960-1973
Torsdag 29/1: 1973-1977
Söndag 25/1: 1973-1977
Måndag 26/1: 1977-1983
Tisdag 27/1: 1983-1960
Onsdag 28/1: 1960-1973
Torsdag 29/1: 1973-1977 Samtal om filmcensur
Fredag 30/1: 1977-1982 Farliga och ofarliga medier – självreglering eller statlig censur
Lördag 31/1: 1982-1959 Med polisen vid scenkanten & Censur, makt och relationen mellan film och värld
Söndag 1/2: 1959-1971 Reading av censurtexter med Teatr Weimar
I anslutning till visningen av Markus Öhrns verk Magic Bullet bjuder tidskriften Glänta tillsammans med filmfestivalen och Atalante in till en serie föreläsningar och diskussioner om olika aspekter av censur. Seminarierna hölls kl 17 - 19.
Samtal om filmcensur
Markus Öhrn i samtal med Jannike Åhlund
Vilket ansvar har konstnären, regissören, manusförfattaren, producenten och filmbranschen över sina verks konsekvenser? Är det staten som ska avgöra vad som är dålig pornografi eller vilket våld som är skadligt? Filmkritikern Jannike Åhlund samtalar med konstnären Markus Öhrn, medieforskaren & filmcensorn Ulf Dalquist och filmproducenten Anita Oxburgh.
Farliga och ofarliga medier – självreglering eller statlig censur
Ulf Dalquist
Det finns en mängd olika former av mediekontroll. Medieforskaren och filmcensorn Ulf Dalquist diskuterar varför vissa medier underkastas statlig censur, och regleringen av andra överlåts till marknadsaktörerna. Vilka är skillnaderna? Är självreglering en bättre lösning än statlig censur?
Med polisen vid scenkanten
Karolina Ramqvist
Rappare har länge tvingats välja mellan censur eller språklig anpassning i form av olika slanguttryck. Men censurinstanserna jobbar ständigt med att avslöja deras språkliga lekar: ”brain” censureras eftersom det står för ”head”, som i sin tur står för oralsex. Journalisten och författaren Karolina Ramqvist rapporterar från språkkampens frontlinjer.
Det obscenarkivet och det goda samhället
Edda Manga
Varför har ”progressiva” sociala projekt så ofta hemfallit åt censur? Varför anses bilder av sadism och masochism samhällsfarliga? När blir våld outhärdligt?
Idéhistorikern Edda Manga diskuterar sekulära idéer om uppbygglighet, det samhälliga undertryckandet av ondskan och kulturens konfliktfyllda förhållande till lagen.
Censur, makt och relationen mellan film och värld
Dave Boothroyd
Utvecklingen av internet har medfört att själva censurbegreppet genomgått en förändring. Kanske måste filmmediet hädanefter tänkas i andra termer än som en form av representation. Dave Boothroyd, kulturteoretiker vid University of Kent, reflekterar över censurens materiella aspekter och politiska konsekvenser i kontrollsamhället.
Teatr Weimar läser texter ur Biografbyråns arkiv
Teatr Weimar
Ett koncept av Markus Öhrn i regi av Jörgen Dahlqvist med skådespelarna Linda Ritzén och Rafael Petterson