Skymningslek
SU-EN
Till luftiga basklarinettoner, iförd en rak fotsid klänning och tillrufsad "geishafrisyr" skrider Susanna Åkerlund in på scenen. Där omvandlas hon till en varelse - varken människa eller djur. En butohkropp med förvridet ansikte och slappt hängande händer.
... ena sida av lövet är gulrött, den andra sida är brunt och torkat ...
- “Åkerlund behärskar väl butohs speciella relation mellan tid - rörelse - yta. Ännu så länga är hon mest till sin fördel i dansens expressiva, mimiska avsnitt. Hennes vitsminkade ansikte är intensivt uttrycksfullt - både i meditativ vila och i snabba, växlande utfall.” Christer Duke Länstidningen Södertälje 1990-11-01
- “Hennes butohdans blir en skrämmande upplevelse mer än en vacker. Kanske för att det är svårt att relatera till figurerna på scenen. Det närmaste jag kommer i beskrivningen av Susanna Åkerlunds konst är att hon kanske är en kroppslig motsvarighet till ett mantra.” Susanne Sigroth-Lambe Uppsala Nya Tidning 1990-11-02
Medverkande
Koreografi | |
---|---|
Kostym | |
Dans | |
Originalmusik | |
Musiker |
|