Scenarkivet /

Riding Romance 1

Henriette Pedersen

Svansjön – en sjö bland många?

 

På 1800-talet började man se baletter som en handelsvara som kunde friskas upp och säljas på nytt. Detta gjorde koreografen Marius Petipa 1895 när han rekonstruerade ”Svansjön” från 1877 som hade fått ett mycket svalt mottagande. Sen dess har många av världens mest kända koreografer gjort sina versioner av Svansjön, nu också Henriette Pedersen. 

Kostymer, rörelsematerial, dramaturgi och till och med musiken av Tchaikovsky har sedan dess varit föremål för rekonstruktion. Otaliga produktioner har anpassats till konstnärers färdigheter och andra resurser. Svansjön har blivit mottagen som romans, tragedi och melodram med både tragiskt och lyckligt slut.

 

I den mån det är möjligt att tala om något som är säreget med Svansjön, är det att den goda Odette dansar “feminint”, fogligt och smältande. Den onda Odile dansar “maskulint” och upprest, även utan stöd av porteur. Utvecklingen har varit så stor att Svansjön kallas ”a work in progress”. I skrivande stund är Pedersen med dansare fördjupade i en svansjö som dyker upp i februari. 

 

Henriette Pedersen är en koreograf som uppehåller sig mellan teater, dans och bildkonst, i ett uttryck som sträcker sig från det subtila och introverta till det explosivt extroverta – från hysteri till romantik. I sin nya trilogi, Riding Romance, vill Pedersen göra en översyn av några av romantikens mest centrala verk: från Svansjön, via Caspar David Friedrich till Rödluvan.

 

Medverkande

Koreograf
Medverkande
Produktion
Ljus
Dramaturgi
Musikalisk rådgivning
Mask

Sök