Scenarkivet /

Madness from the Gods

Daniela Bendini / Moritz Ostruschjak

Hur började ert arbete med verket Madness from the Gods?

Vi intresserade oss för den grekiska filosofen Platon som behandlar ämnet i "Symposium". I denna text förklarar han att det för längesedan fanns tre kön. Varje människa hade dubbel uppsättning av vad vi har nu. Fyra armar, fyra ben, två huvuden, två kön och så vidare. De kunde röra sig framåt och bakåt och sprang genom att snurra på sina åtta lemmar. De var väldigt starka och vitala, och gjorde hotfulla attacker mot gudarna. Därför bestämde sig Zeus för att dela varje person i två. När de blev delade vände Apollo deras huvuden så att de tittade framåt. 

 

Hur har arbetet utkristalliserat sig?

Jag vill se på det här projektet som ett samarbete. Det är många artister som arbetar med oss och stöttar oss. Jag har träffat dem i projekt på och utanför operan, och idén att samarbeta har vuxit fram. De som är med nu är Johan Rödström, ljus, Mårten Bergkvist, musik, ljuddesign, och Daniela Bendini, dans, koreografi.

 

Men även flera scener är inblandade genom repetitioner på 3:e våningen och vårt residens på Atalante. Efter premiären kommer verket att sättas upp på Scenario Pubblico på Sicilen.

 

Vad har ni inspirerats av? 

Det började med en enkel fråga, Varför attraheras vi av varandra?. Detta ledde till en ny fråga, Varför attraheras vi av vissa personer och inte av andra? Vi insåg att allt har en nära koppling till åtrå, men var kommer den ifrån och varför känner vi den? 

 

Medverkande

Koreografi
Dans
Musik
Ljus

Sök