Scenarkivet /

Asuka Nakamura

Pianisten Asuka Nakamura söker den västerländska själen i en konsert som också är en dokumentär om en japansk pianists sökande efter sin identitet.

 

Bach skrev musik för kyrkan. Men det finns inte sådana kyrkor i Japan. Man måste vara här och känna vad kyrkan är. Och det är helt annan natur också. Mozart, Beethoven har sett sån natur och inte japansk natur. Skogen, vattnet är annorlunda. Och det måste man känna som pianist. Den japanska pianisten Asuka Nakamura kom hit för att sätta sig in i de västerländska tonsät- tarnas värld. Hon går på gatorna de gick på, sitter i kyrkorna de var i, och går i deras skogar för att hitta dörren in till den västerländska kulturen, det hon själv inte fick med sig i bröst- mjölken. Men hur får hon in den västerländska musiken i hela sitt blodomlopp?

 

Asuka Nakamura föddes 1984 i Nagoya i Japan kom till Sverige som 18-åring. 2011 tog hon solistdiplom vid Kungliga Musikhögskolan med Staffan Scheja som lärare. Sedan hon kom hit har hon brottats med att hitta en balans i sin identitet, i det att vara japanska men att verka i en västerländsk konstform. På konserten spelar hon Ligeti, Takemitsu, Ravel och Beethoven och släpper in oss i sin kamp och i sitt liv; »Varför vill dom lyssna på en pianist som inte har något blod i kroppen?«. Radioproducenten Cecilia

 

Josefson och scenografen Hanna Cecilia Lindkvist har följt Asuka i hennes liv under en tid och tillsammans med filmfotografen Malin Korkeasalo har de skapat en konsert där vi upplever mu- siken inifrån Asukas egen värld med hjälp av ljud- och bildprojektioner. Asukas röst, hennes komplicerade förhållande till musiken som icke-västerlänning, ges plats jämsides de stora västerländska tonsättarna. 5 oktober sänder P2 ett personporträtt med Asuka i serien »Solistliv« där hon också berättar om detta projekt.

 

Medverkande

Musiker

Sök