Artificial Nose
Cristina Caprioli / Caprioli Dance Company
Inför en publik som är utplacerad på stolar i olika posititoner i förhållande till varandra och scenen rör sig dansarna i en koreografi som är inspirerad av tankar kring skapandet av ett artificiellt minne - och citronens doft. Scengolvet är målat i en intensivt citrongul färg och är utöver en minimalistisk barstol och några citroner verkets enda scenografi. Skeendet initieras av en dansare som stöter ut konsonanter som fångas upp av en annan dansare som förvandlar dem till meningsbärande ord och meningar formulerade av Ezra Pound. Denna "minneslek" , liksom musikens kontrapunktoriska struktur, återspeglas i koreografin där positioner ständigt förändras och ger upphov till geometriska förändringar i rummet, eller i den enskilda kroppen.
- “Kommandot "Change!" bryter de pågående rörelserna, alla intar nya positioner. Kontrapunkten i koreografin är omisskännlig - en mångfaldig rörelsevävnad där var och en arbetar i sin riktning men ändå ihop. Tillsammans med Bachs cellosvit pågår rörelserna hela tiden - många gånger med plågsamt felvinklade armar och ben, brutala kast ner i golvet, svävmoment med en dansare snurrande några centimeter ovanför golvet fasthållen i ett ben och en arm.” Cattis Grant Dagens Nyheter 1998-03-24
- “Caprioli tar gärna risker; i hennes arbeten finns en sammansatt, ibland besatt minimalism som med avstamp i dansens postmoderna tradition - att plocka sönder och sätta ihop - följer ständigt nya spår. Det är inte alltid hennes teorier dansar, men när de gör det så är det som att se förbi sina egna begränsningar: stimulerande.” Anna Ångström Svenska Dagbladet 1998-03-24
Medverkande
Koreografi | |
---|---|
Text | |
Dans | |
Producent | |
Ljusdesign | |
Musiker |
|
Musik |