Medeamaterial
Margaretha Åsberg / Pyramiderna
I ett sceniskt landskap som skapar associationer till krig och våld innesluten i en struktur som mer påminner om en ruin än ett palats framträder Medea, den övergivna. I det tidlösa triangeldramat mellan Medea, Jason och Kreusa formas det koreografiska språket av motpolerna brutalitet och sensualism. Kroppslöst över dansarna svävar Medeas röst, frigjord från kvinnan påminner den om hennes position mellan den gudomliga och mänskliga värden, frustrerad synliggör den övergivenhetens smärta - och hämndens obönhörliga logik.
- “Margaretha Åsberg arbetar i ett fält där behovet av uttryck inte tar hänsyn till mediet, att det råkar vara dans är kanske en tillfällighet. Det personliga blottas transformerat i form, bördan tar gestalt och flyktiga ögonblick avslöjar självreflektionen hos en författare som inte vill vara, men tvingas vara författare. Vad övrigt är är lyrik” Mårten Spångberg Musikdramatik 1993-02-01
- “Margaretha Åsberg arbetar i Medea Material med en dans vars ytterpoler markeras av en spröd gestualitet och vanvettets våldsamma rörelser.” Ingamaj Beck Aftonbladet 1993-03-30
Medverkande
Koreografi | |
---|---|
Text |
|
Översättning |
|
Röst |
|
Dans |
|
Scenografi | |
Kostym | |
Mask |
|
Ljudbearbetning | |
Ljusdesign |