Triptyk
Margaretha Åsberg / Pyramiderna
I Triptyk befinner sig dansarna, vars avpersonifierade kroppar är infärgade i gröngrått, på scenrummets väggar, vilande på små hyllor eller klättrande runt på inslagna järnstag. Publiken rör sig fritt runt konstobjekt, sex konstnärer i tre kombinationer, utplacerade på scengolvet. I enlighet med sin titel är verket är uppdelat i tre delar vilka markeras genom att publiken ombeds lämna rummet. Dansarna sätts i rörelse först sedan publiken kommit in i rummet, men under publikens frånvaro i "mellanakterna" sker förändringar, positionsförändringar av såväl dansarnas kroppar som konstobjekten - vissa avlägsnas medan andra tillkommer. Publiken blir också en del av verket när den gradvis erövrar rummet och gör aktiva val i sitt betraktande av rörliga såväl som orörliga objekt.
- “Detta möte i rummet visar på dansens möjlighet att bära själv och samverka i samma andetag. Kan man inte kalla det befrielse, sa någon. Jo, men dansarnas sega kamp mot tyngdlagen på väggen etsar den starkaste bilden. Kropparna som mörka tecken, nära så vi kunde nå den. Onåbara som en abstraktion.” Margaretha Sörensson Expressen 1993-09-03
- “Jag stannar upp inför betraktarens påklädda kropp som distanserat synar konstobjektet och som tydligt spelar mot den "ursprungligt" primitiva nakna kroppen på väggen som i slowmotion anger en annan tid än den pågående. Vem iscensätter vem? Själva konstupplevelsen är huvudaktör i denna inramade verklighet.” Bodil Persson Dagens Nyheter 1993-09-05
Medverkande
Koncept | |
---|---|
Utställningskommissarie | |
Dans | |
Objekt |
|
Scenografi | |
Ljusdesign | |
Producent |