Akrostikon
Björn Elisson
En ung man med blottad bröstkorg uppslukad av virvlande eldsflammor skymtar i en flimrande videoprojektion. Flamencosången tystnar och projektionen uppslukas av mörker. I mörkret ljudet av stampane skoklädda fötter. En grupp flamencodansare fyller scenen men avlöses av verkets fokusgestalt, en ryttare med en svajande lans som växer ut från ryggen som rider på ett svart oformligt riddjur. En hetsigt framstörtande sekvens av konstellationer mynnar ut i en sammanstötning mellan två gestalter som skulle kunna kallas "Tjurmannen" och "Toreadorkvinnan".
- “Som klimax kommer en stor duett mellan "Tjurmannen" och "Toreadorkvinnan", ypperligt dansad av Örjan Andersson och Francoise Joyce. Den tar sin början uppe på en sluttning och rör sig liksom i stillbilder stegvis nedåt. Väl nere på golvet aktiveras ett oerhört starkt sidoljus samtidigt som musiken sätter in med dramatiska pisksnärtar.” Martin Nyström Dagens Nyheter 1995-11-07
- “Bilden är tecknaren Elissons utgångspunkt och det timslånga verket är löst hopfogat i en svit tablåer där några av scenerna bär drömmarnas surrealistiska prägel, till exempel när Francoise Joyce uppträder som sårad tjur med ett osannolikt långt och svajande spjut i ryggen./.../Hon dompterar åskådarna i vackert avvägd djurisk plastik, med en blandning av styrka och sårbarhet och hon avslutar med ett fint utmejslat solo, i spel med sin egen siluett.” Gunilla Jensen Svenska Dagbladet 1995-11-07
Medverkande
Koreografi | |
---|---|
Musik | |
Text | |
Dans | |
Scenografi | |
Video | |
Kostym | |
Kostymassistent | |
Mask | |
Ljusdesign | |
Foto | |
Grafisk form |
|
Producent |