Fin Ren God
Kajsa Giertz / Byteatern
Det började med texten som fick form i ett trettiotal masker. Ur dessa framträdde rummet. Sen kom dansen: Ett frontalt solo med mask i en cell eller kanske bur på scenen. Ur det röda mörkret hördes en kvinnas röst läsa ur en dagbok. Kvinnan hade så gärna velat omvända de kriminella interner hon haft kontakt med och visat dem på det goda och ljusa i livet. Det var svårare än hon tänkt. Koreografen Kajsa Giertz gick länge och ruvade på historien till Fin Ren God. Hon tänkte på myterna runt Florence Nightingale; hon läste sagor och smälte. Hon såg mönster; där flickor i sagan omvandlar ondska genom kraften i det nära och kärleksfulla använde pojkar vapen och slogs med anonyma drakar utan att försöka förstå eller vilja förändra. Hon såg att någon alltid offrades eller offrade sig själv; att godheten inte är helt enkel utan inbeegriper mörka sidor svåra att bortse ifrån.
Fin Ren God spelades även på Atalante och Moderna Dansteatern genom Turnéslingan Tre Scener – ett samarbete mellan de fria scenerna Atalante, Dansstationen och Moderna Dansteatern.
- Urpemiär: 2002-02-23 på Dansstationen
- Längd: 60 minuter
- Genre: Dans
- “Ord, ljud och musik blir en mix som gradvis förstärker varandra i detta surrealistiska danssolo för en ensam kvinna och hennes masochisitska dröm om att hänge sig åt en annan människa/man. Det blir inte precis på hennes egna villkor. När vi på ljudbandet hör att internen John - vi får aldrig veta vilka brott han begått - är mycket krävande, samtidigt iskall, så att man bränner sig på honom, ser vi en gallervägg, isfrostig. ” Ingela Brovik Kristianstadsbladet 2002-02-26
- “Styrkan i föreställningen är Kajsa Giertz starkt sensuella och "djuriska" gestaltning av längtan efter kärlek, betydelse och mening. Giertz är en utomordentlig koreograf och dansare och föreställningen hade sannolikt nått längre om hennes danskonst tillåtits stå mera i centrum. Här finns kraft och effektfull stilisering, väl anpassad till de expressiva masker hon då och då använder.” Ann-Mari Nyman Skånska Dagbladet 2002-02-26
Medverkande
Koreografi | |
---|---|
Dans | |
Samarbetspartner | |
Text | |
Mask | |
Scenografi | |
Produktion | |
Turnéarrangör |
|