Flod Eurotas
Margaretha Åsberg / Pyramiderna
På ett schackrutigt scengolv utspelar sig ett koreografiskt rekviem, vars centralgestalt, den Svarta Madonnan, snarare är en postmodern fruktbarhetsgudinna än en jungfrulighetens kyska symbol. Den kvinliga gestaltens utseende för tankarna till det antika Efesos berömda Afroditekult och omges av virvlande abstrakta gestalter som ömsom symboliserar den kvinnliga sexualiteten och en luftburen energi som till slut för verket till sin orgiastiska upplösning.
- “Med symboliskt laddade färger, element, figurer och gestalter skapar Åsberg ett besjälat, arkaiskt och sakralt universum som varken väjer för det mystiska eller klargörande. Ett rum, eller snarare flera rum, tar successivt form genom koreografi, ljus musik och material, och som i ett intrikat samspel blir varandras förutsättningar. Symbolernas många gånger dualistiska förhållande löses upp och den offrande, den glödgande och den ogrumlade renade människan möts i en vital, kraftfull, brinnande koreografi skickligt uttolkad av Anja Birnbaum, Karin Hjortek och Cecilia Roos. ” Cecilia Olsson Dagens Nyheter 1996-11-17
- “Den svarta Madonnans karaktär och mysitiska funktion. Madonnan själv gestaltas av Maria Fabien med pregnant orientaliska armrörelser och fingertecken. Hon synboliserar både födelse och död. Hennes svarta jag - det mystiska och underjordiska - vrider sig i fantasifulla tygformationer och förvandlas från Nike-vingad skulptur till snurrande propeller, vilande fisk med anslående stjärtfena och svävande Ikaros för att slutligen uppstiga ur havsskummet som Afrodite och dela sig i två varelser. ” Gunilla Jensen Svenska Dagbladet 1996-11-18
Medverkande
Koreografi | |
---|---|
Musik |
|
Text |
|
Aktör |
|
Dans |
|
Scenografi |
|
Ljusdesign | |
Kostym |