Flying sickness in the sky
Lotta Melin
En vildsint inspiration från Medea, Hc Andersens Lilla Sjöjungfrun, Paris Kommunen, katakomberna i Rom…livet före och efter detta.
Personer som ser föreställningen, har även en möjlighet att själva få delta som aktör/körmedlem i en kommande föreställning. Intressanmälan lämnas vid besöket på MDT.Flying sickness in the sky är ett musikaliskt, interaktivt konstverk i samarbete med konstnären Leif Elggren.
Titti Grahl intervjuar Lotta Melin per e-mejl
Var hämtar du din inspiration? Hur kan en koreografisk idé se ut för dig?
Min inspiration kommer från många olika håll. En bild, text, ett samtal jag råkar höra, ljud, människor i olika situationer, en sångrad, poetisk text, teterpjäs, ett ord, ett grisöra, barn, vänner, konst, gamla minnen av personer och platser, händelser och situationer ur mitt eget liv.
Oftast utgår jag ifrån en ganska bestämd idé, men resultatet slutar nästan alltid på ett helt annat sätt än jag tänkt mig. Även om det i stort kan sägas bli i den anda som jag haft som intuition.
Jag tar till de uttryckssätt som behövs och känns nödvändigt för att få fram det jag vill. Det kan vara med rörelse, ord, bild, video, ljud eller ett specifikt rum.
Kan du säga något litet om föreställningen som du gör i höst?
För 25 år sen såg jag Pasolinis film Medea, med Maria Callas i huvudrollen. Filmen gjorde ett enormt starkt intryck på mig som jag aldrig glömmer. Denna oerhört vackra kraftfulla mörka hämndlystna kvinnas hämnd och handling mot det stora sveket som hon blev utsatt för, av sin man Jason, både skrämde och fascinerade.
Själva ”fröet” till ”Flying sickness..” finns där, men har sedan expanderat åt alla håll. Mina medresenär i detta stycke, konstnären Leif Elgren, dansaren Kristine Slettvold och ljussättaren Miriam Helleday har och kommer att färga och forma detta stycke tillsammans med mig.
Så…i dagsläget är det så svårt att säga mer om hur det hela kommer att sluta. I verket kommer också 27 svävande små förkrympta ofödda liv att medverka tillsammans med en obestämd mängd kördeltagare. Kanske blir du en av dem !!??
Kan du berätta lite kort om hur din arbetsprocess ser ut – när det gäller den här aktuella föreställningen eller hur du jobbar i allmänhet?
Jag jobbar nästan uteslutande i nära samarbete med andra konstnärer och konstformer. Det kan vara musiker, bild/ljud konstnärer, filmare, regissörer, skådespelare, poeter, kostymörer, koreografer,dansare etc etc. som jag bjuder in till ett samarbete där en grundidé redan finns. Musiken och ljudet har alltid en mycket viktig del i mitt konstnärsskap.
Hur ser en arbetsdag ut när repetitionerna pågår för fullt?
Dagen börjar nästan ALLTID med ”gofika”. Sen exprimenteras och skapas det för fullt. Ofta ALLT samtidigt helst…..och tyvärr!!
Vad är din roll när det har varit premiär?
Att försöka återhämta mig från den tomhet som brukar infalla och…..förstås stötta och finnas med aktörerna i deras vidare arbete på scen. Hålla föreställningen levande och ändra om det är något som bör förändras under resans gång.
Vad betyder musiken för din konstutövning?
Som sagt…musiken är alltid en otroligt viktig och helt nödvändig del i mitt konstnärliga skapande och uttryck. Rörelsen och ljudet lever i symbios. Inget ljud utan rörelse ingen rörelse utan ett ljud. Intet sagt om den enormt viktiga ”tystnaden” dock.
Hur anser du att dans kommunicerar med publiken? Vad kan dans tillföra en människa? Varför är det viktigt med dans?
Ett ickeverbalt språk för både syn, hörsel, lukt och ibland även för smak och känsel.
Hur är ditt förhållande till Moderna Dansteatern? Har du uppträtt här förut? Har du några goda råd till oss nu när vi skall ut på C/O och lämna lokalerna på Skeppsholmen under två års tid?
Jag var dansare hos Margareta Åsberg och gruppen Pyramiderna på den tiden när Moderna Dansteatern startades upp. Det krävdes en stor vilja och kamp för att få till stånd denna så viktiga scen för dansen. Utan Margaretas starka och orubbliga vision hade det varit mer eller mindre omöjligt!
Sedan ”House warming ” våren 1985 har jag uppträtt åtskilliga gånger på denna scen med både egna verk samt som dansare hos bla. Birgitta Egerblad, Gunilla Heilborn Lisbeth Hagerman etc.